A kockák varázslatos világába merülve felfedezzük, miért olyan vonzó a LEGO az emberek számára.
Vannak olyan játékok, amelyeket idővel kinövünk, de a LEGO építés varázsa talán sosem múlik el. Ezek a kis kockák generációkat összekapcsolnak, és mindannyiunkban felébresztik azt a vágyat, hogy létrehozzunk valami egyedit, ami csak a miénk. A LEGO Masters új évada pénteken debütál, és ennek apropóján ellátogattunk Billundba, a játék bölcsőjébe. Itt próbáltuk felfedezni, honnan ered ez az időtlen alkotási szenvedély, és miért ragad magával minket felnőttként is egy olyan műsor, mint az RTL-en futó kreatív show.
A LEGO kocka világszerte ismert, és ha másért nem, akkor azért a kissé fájdalmas, de annál emlékezetesebb élményért, amikor éjjel mezítláb rálépünk egy eltévedt darabra. Ám a színes építőelemeiről híres vállalat mára már jóval túllépett a gyerekkori játékkeretek határain.
Ráadásul ismét elérkezett az a varázslatos pillanat, amikor a kockákból életre kelt fantáziavilágok végre a képernyőn is megmutathatják magukat, hiszen
A visszatérésének háttere nem véletlenszerű, hiszen a formátum világszerte óriási népszerűségnek örvend: eddig több mint húsz országban keresték a legkiválóbb építőket, akiknek nem csupán technikai tudásuk, hanem kreativitásuk és csapatmunkájuk is kulcsfontosságú. Ez a műsor tehát nem pusztán egy szimpla verseny, hanem egy olyan helyszín, ahol a látszólag lehetetlen ötletek valóra válnak, és ahol a kockák valóban életre kelnek.
A műsor házigazdája ezúttal Miller Dávid lesz, aki már kiskorában beleszeretett a LEGO varázslatos világába, és most a nézőket is elkalauzolja ebbe a színes és kreatív univerzumba. A zsűriben Dóczy Balázs, Magyarország egyetlen hivatalos LEGO építőmestere fogja értékelni a versenyző párosok teljesítményét a kihívások során. Balázs nem csupán itthon, hanem világszerte is elismert, hiszen ő az egyik mindössze 24 építőmester közül, akik a világon ezt a címet viselik. Nevéhez fűződik többek között a Lánchíd oroszlánjának életnagyságú mása, amely 850 ezer LEGO kockából készült, valamint számos ikonikus budapesti épület LEGO verziója, mint például a Szent István Bazilika, a Hősök tere és a Zeneakadémia. Ha valakinek ezek a csodák eddig kimaradtak az életéből, talán ismerősebb lehet számára az a budapesti villamos, amely tavaly az ő kreatív tervei alapján készült el a színes kockákból.
Nem érdemes aggódniuk azoknak, akik a tavalyi show-t végigkövették, mert az idei évad izgalmas újdonságokat tartogat. Ez alkalommal a mozgó, működő szerkezetek és az interaktív építmények kapják a főszerepet. A LEGO kockák nem csupán statikus alkotások lesznek, hanem életre kelnek: reagálnak a környezetükre, mozognak, sőt, néha még "gondolkodnak" is. Az élmény garantáltan lebilincselő és szórakoztató lesz!
De kik lesznek az idei verseny végső győztesei? Az előző évadhoz hasonlóan most is izgalmas és sokszínű párosok fognak versenyezni: építészmérnök hallgatók (Csaba és Vazul), barátok (Bence és Kálmán), egy apa-fia duó (József és Kevin), kollégák (Miklós és Kristóf), testvérek (Jázon és Miron), és még sok más érdekes páros, mint Móni és Martin, Edina és Gábor, valamint Lilla és Zoltán. Mindannyian különböző életutakat képviselnek, és egyedi kreativitásukkal, valamint technikai tudásukkal gazdagítják a műsort. A tét nem kicsi: a LEGO Masters cím, a győztesnek járó trófea és a lenyűgöző 10 millió forintos fődíj vár arra a párosra, amely a döntőben a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtja!
Azért, hogy jobban megérthessük, hogy a játékgyártó hogyan jutott el a világhírnévhez, addig, amíg a versenyzők a budapesti stúdióban versengenek, mi elmentünk megnézni azt a helyet, ahol a LEGO kocka megszületett. A dániai Billundban, a színes, egymáshoz illeszkedő kockák szülővárosában jártunk, ahol nem csak a LEGO Idea House, a Campus vagy éppen a LEGO House nyűgözött le minket, de még a LEGOLAND Hotel is egy igazi kockavilágba repítette a csapatunk, így mintha a gyerekkori álmainkban aludtunk volna - legalább egy éjszakát újra.
Hogyan alakulhat át egy ácsműhely világszintű kreatív birodalommá, amely már egy sikeres nemzetközi tévéműsor alapját képezi? Miért válhat egy egyszerű játékkocka a világ egyik legmeghatározóbb márkájává, és hogyan képes megőrizni a gyerekkor varázsát még 90 év elteltével is? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Dániában, ahol a játékkockák szellemisége szinte a levegőben vibrál.
A billundi reptérre megérkezve első ránézésre egy teljesen szokványos, skandináv kisváros rendezett képe tárul a szemünk elé a maga 7-8 ezer fő lakosával, akiknek jelentős része, nem is kérdés, hogy az építőkockás vállalat egyik gyárában, üzemében, irodájában, vendéglátóegységében vagy boltjában dolgozik.
Billund városa nem csupán a kreatív ötletek és gyártási folyamatok színtere, hanem már évek óta a Legoland élménypark otthona is, amely kicsik és nagyok kedvenc célpontjává vált. Habár ez alkalommal a hullámvasutazás kimaradt a programunkból, lehetőségünk nyílt alaposan felfedezni a LEGO sikerének titkait és közvetlen kapcsolatba kerülni a vállalat egyedi szellemiségével. A LEGO nem csupán egy profitorientált cégóriás; a vállalat története szorosan összefonódik az alapító család örökségével, hiszen az évtizedek során soha nem fontolgatták az eladást. Hiába nőtt folyamatosan a játékgyártó népszerűsége, a cég alapvető értékrendje azóta is változatlan maradt. De vajon milyen filozófia áll a háttérben?
Ahhoz, hogy választ kapjunk kérdéseinkre, lehetőségünk adódott, hogy betekintsünk a játékgyártó titkos szentélyébe, az Idea House-ba. Ez a hely a nagyközönség elől elzárva áll, és csak a cég munkatársai, üzleti partnerei, vagy az ő kíséretükben léphetnek be. Az itt őrzött játékok és relikviák célja a hagyományok megőrzése, valamint annak biztosítása, hogy az új kollégák és partnerek megértsék, miért olyan különleges és autentikus a LEGO világ. E helyszín nem csupán a termékek, hanem a cég történetének és értékeinek megtestesítője is.
Ennek felfedezéséhez természetesen jó néhány évet vissza kell lépnünk az időben – ami az Idea House falai között elkerülhetetlen.
Az Idea House nem csupán egy múzeum; ez a LEGO szellemének otthona, egy időalagút, ahol a vállalat története, értékei és filozófiája megelevenedik. A ház Billund központjában található, ott, ahol Ole Kirk Christiansen ácsműhelye is működött a múlt század elején. Nem véletlenül éppen itt kezdődött minden: egy apró kézműves műhelyből indult, ahol kezdetben nem építőkockák, hanem gerendák és faházak darabjai készültek. Az 1930-as évek gazdasági válsága miatt Ole elveszítette korábbi megrendeléseit, és ekkor döntött úgy, hogy a gyerekek világát célozza meg. 1932-ben elkészítette első fából készült játékait, majd néhány évvel később megszületett a név, ami mára a kreativitás szinonimájává vált: a LEGO, a dán "leg godt", vagyis "játssz jól" kifejezés rövidítése. Ez a két szó azóta is iránytűként vezeti a vállalat minden döntését.
Az Idea House termeiben sétálva nemcsak a márka fejlődését, hanem a játék fejlődésének történetét is végigkövethetjük. A kiállítás első része a fából készült játékokat idézi fel - aprólékosan kidolgozott kisautókat, játékházakat és kacsafigurákat, amelyek mind azt a kézműves precizitást tükrözik, amiből a filozófiája később is táplálkozott. A fordulat 1947-ben jött el, amikor Christiansen a háború miatt fellépő nyersanyaghiány miatt az elsők között kezdett el műanyaggal kísérletezni Dániában. Ekkor született meg a híres "Automatic Binding Brick", azaz a ma is ismert kockák elődje, amely 1958-ban nyerte el végleges formáját - a ma ismert csöves belső szerkezettel, amely lehetővé teszi, hogy a kockák tökéletesen illeszkedjenek egymáshoz. A LEGO Csoport mottója, azaz az "Only the best is good enough" ("Csak a legjobb elég jó") ekkor vált a cég alapelvévé.
Innét kezdve egy új korszak vette kezdetét: 1978-ban debütált a minifigura, amely mozgatható karjaival és lábaival teljesen új lehetőségeket teremtett a szerepjátékok világában. Ezt követően a tematikus készletek aranykora következett, ahol a kalózok, lovagok és más izgalmas karakterek váltották egymást. Különösen figyelemre méltó volt a 1999-ben elindult LEGO Star Wars univerzuma, amely megnyitotta az utat a licencelt építmények áradatának, és forradalmasította a LEGO-kalandokat.
A három vállalati történész, köztük a minket izgalmas utazásra vezető Kristian Reimer Hauge, által irányított múzeum évente körülbelül 300 belső látogatót vonz. Itt az új munkatársak felfedezik a vállalat múltját, szellemiségét és értékeit - ez a kezdeti "leckéjük", amely minden új kollégát bevezet a cég világába.
Ha az Idea House a LEGO szelleme, akkor a House maga a szívverése. A 2017-ben megnyílt élményközpont Billund szívében emelkedik, mintha egy hatalmas, színes kockákból álló struktúra lenne, nem véletlenül nevezik sokan "a kockák otthonának". Ez a lenyűgöző épület kívülről is a LEGO jellegzetes formavilágát tükrözi, belül pedig több mint 25 millió kocka és számtalan interaktív élmény várja a látogatókat, ahol a kreativitás minden korosztály számára élethűvé válik. A LEGO House négy fő élményzónára oszlik - a piros, a sárga, a zöld és a kék terek mind különböző készségeket és élményeket kínálnak a látogatóknak.
A piros zóna a kreativitás tüzét lángra lobbantja, míg a sárga zóna az érzelmek szivárványát tárja elénk. A zöld zóna a közösségi élményeket szövi össze, és teret ad a barátságok születésének, míg a kék zóna a kognitív kihívások labirintusába vezet, ahol a logika és a technológia találkozik – itt versenyek, programozható eszközök és bolygóvédő innovációk bontogatják szárnyaikat a kockák között. Ez a komplexum nem csupán egy óriási játszótér; inkább egy interaktív múzeum és kutatólabor keveréke. A Masterpiece galériában a világ legkreatívabb építőművészeinek csodálatos alkotásai sorakoznak, míg a Mini Chef étteremben a kockák varázslatos világa vár ránk – itt ételt rendelhetünk, amit aztán robotok rendeznek el a tányérunkon.
Ráadásul, ha ez még nem lenne elegendő, a House idén új korszakot indított, hiszen megnyílt a LEGO Masters Academy, ahol a látogatók nem csupán játszani és építeni vágyakoznak, hanem tanulási élményekre is szert tesznek.
A LEGO Masters műsor hangulatát idéző, stúdiókörnyezetben kialakított Academy az egyik legizgalmasabb újdonság a ház megnyitása óta. A helyszín vibráló fényekkel, óriási képernyőkkel és profi építőállomásokkal olyan, mintha egyenesen a televíziós díszletbe csöppennénk. Itt nemcsak gyerekek, hanem felnőttek is kipróbálhatják magukat igazi építőként - a foglalkozásokat ugyanis építőmesterek és játékmesterek vezetik, akik bevezetnek a profi technikák világába.
Jelenleg két párhuzamos síkon bontakoznak ki a kihívások:
A foglalkozások befejeztével minden résztvevő magával viheti saját, különleges alkotását – és ami talán ennél is fontosabb, az az élmény, hogy csupán néhány óra leforgása alatt mindannyian LEGO tervezők bőrébe bújhattunk, hasonlóan a műsor résztvevőihez.
Ahogy elhagyjuk a hatalmas játszótér labirintusát, a látogatás végén mindenkit egy apró, de annál jelentőségteljesebb meglepetés vár: egy kis csomag, amely hat darab élénk piros kockát rejt. Ezek a kockák nem csupán egyszerű játékdarabok; a LEGO játékrendszer szellemiségét tükrözik, amely szerint a korlátok nem korlátoznak, hanem éppen ellenkezőleg: felszabadítják a kreativitás határait.
A LEGO Csoport történetének szövetében ez a gondolat már a kezdetektől fogva ott lüktetett. Godtfred Kirk Christiansen, a LEGO márka megálmodójának fia, 1955-ben fogalmazta meg ezeket a szavakat, amelyek ma is éppen olyan relevánsnak és inspirálónak hatnak:
A célunk az volt, hogy olyan játékot alkossunk, amely egy egész életre értéket ad - ami megmozgatja a gyerekek képzeletét, és fejleszti bennük a teremtés örömét, ami minden ember hajtóereje.
Ezzel a filozófiával született meg a LEGO játékrendszer, amely alapjaiban változtatta meg a játékról való gondolkodást. 1954-ben egy londoni játékkiállításon Christiansen felismerte, hogy a játékvilágból hiányzik a rendszer - valami, ami összeköti a darabokat, az ötleteket és a generációkat. Az ezt követő években megszületett a ma ismert rendszer, amelynek legfontosabb elve, hogy minden elem illeszkedik egymáshoz - tegnap, ma, holnap és 50 év múlva is. A forradalmi áttörést az 1958-ban szabadalmaztatott stud and tube hozta meg, aminek köszönhetően váltak a LEGO készletek végtelenül bővíthető rendszerű, időtálló játékokká. És hogy mennyire végtelen ez a lehetőség? Egy dán matematikus, Soren Eilers kiszámolta, hogy hat darab 2x4-es kockát 915 103 765 különböző módon lehet összerakni.
Ez a szám ma már ikonikussá vált, és a LEGO House látogatói személyesen is felfedezhetik a mögötte rejlő jelentőséget: a látogatás végén mindenki egy apró tasakot kap, amely hat piros kockát rejt, mindegyik egy különleges kombinációs számmal ellátva, amelyből a világon egyetlen egy sincs még.
Ez az apró cselekedet tökéletesen tükrözi mindazt, amit a LEGO Csoport megtestesít, azaz hogy
Ahogy elhagytuk Billundot, valahogy mindannyian kicsit máshogy néztünk már a színes kockákra. Nem csupán gyerekkorunk jó emlékeit hordozó játékdarabok voltak már, hanem egy filozófia és életszemlélet kézzelfogható formái. Talán pont ez az, ami miatt a LEGO Masters is több mint egy megszokott tévéműsor, hiszen ugyanaz a kreatív szellem hajtja, amely több mint kilencven éve megszületett egy kis dán műhelyben.





