A rinocérosz, azaz a hatalmas és különleges állat, mostanra már rég túllépett a vászon határain. Dürer óta inspirálja a grafikusok fantáziáját, és azóta is számos művész igyekszik megörökíteni ezt a lenyűgöző lényt különböző formákban és stílusokban. A ga

Frimmel Gyula és Tóth Csaba a Kitekintő kiállításon, mögöttük a meghívó címadó fametszetet.
A kiváló kézművesség és az alázat a képzőművészet szívét képezi, amit Frimmel Gyula mesterfokon alkalmaz – hangzott el a megnyitón. Tóth Csaba e szavakkal ismerte el és foglalta össze a rendkívül szerény művésztársa narratív alkotásait, akit már öt évtizede ismer. Olyan fél évezredes művészeti irányzatot képvisel, amely mégis képes megújulni. A zalaegerszegi alkotóval folytatott beszélgetés során a szombathelyi festőművész hangsúlyozta, hogy olyan igényes és színvonalas válogatást állítottak össze Zalaegerszegen, amely méltán díszíthetné akár a bécsi Albertina Múzeumot, akár a Szépművészeti Múzeumot.
A vendégek először arra kaptak választ, hogy miért a Dürer óta a grafikusok körében oly népszerű, reneszánsz környezetben ábrázolt rinocérosz fametszet lett a meghívó hívóképe?
Ez az alkotásom az utóbbi időszak egyik legizgalmasabb projektje. Nemrégiben kezdtem bele a fametszés rejtelmeibe, amely a mezzotinto (borzolás) mélynyomású grafikai technikájával és a rézkarccal együtt a legkifinomultabb sokszorosítható grafikai eljárások közé tartozik. Néhány évvel ezelőtt, Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész zalaegerszegi kiállításán, ahol a tárlatvezetés során a rinocérosz ábrázolása is szóba került, vált világossá számomra, hogy ez a különleges állat több száz éve inspirálja a grafikusokat. Szinte minden művésznek kötelezően elkészítenie legalább egy rinocéroszt, hiszen ez a figyelemre méltó lény nem veszített népszerűségéből az idők során - reagált Frimmel Gyula.
Frimmel Gyula a lovasíjászat szellemében értelmezi művészetét, ahol a precizitás és a dinamikus mozgás egyesül, akárcsak a nyílvessző célba érkezése a lovas akrobatikában.
A nyugdíjas művésztanár megosztotta, hogy a fél évezrednyi tudás és tapasztalat felhalmozása óriási értéket képvisel, amelyet a kihagyott generációk miatt néha újra meg kell idézni. A beszélgetés során kiderült, hogy Frimmel Gyula eredetileg asztalosnak készült, hiszen gyermekkorát ebben a környezetben töltötte. Noha az élet más irányba terelte, és a képzőművészet, valamint a tanítás lett az igazi hivatása, a műhely hangulata és nyugalma továbbra is alkotói biztonságot nyújt számára. A közönség azt is megtudta, hogy a zalaegerszegi művészt hasonló motiváció hajtja, mint Kassai Lajos lovasíjászt, aki a korábbi hadviselést elevenítette meg. Frimmel a grafikáival ehhez hasonló teljességet kíván megjeleníteni, hangsúlyozva a fizikai, szellemi és erkölcsi hármasságot. A Kitekintő tárlat június 23-ig látogatható, érdemes ellátogatni!