Kelet-Kínában ünnepélyesen átadták a világ legnagyobb cölöpverő hajóját, amely új mércét állít fel a tengeri építkezések terén. Ez a lenyűgöző jármű nemcsak méreteivel, hanem innovatív technológiájával is kiemelkedik, és várhatóan forradalmasítja a cölöpv

Az "Erhang Changqing" nevű rekordhajó büszkén viseli a világ legmagasabb speciális tornyát a tatján, amely nem csupán a látványos megjelenésével tűnik ki, hanem a legnagyobb cölöpözési képességével és a legmagasabb szintű szél- és hullámállóságával is. E lenyűgöző vízi jármű fejlesztését a China Communications Construction (CCCC) cégcsoporthoz tartozó Second Harbor Engineering vállalat végezte, amely a mérnöki innováció élvonalában áll.
A hajó, amelyet a Shanghai Zhenhua Heavy Industries épített (ZPMC), 130,5 méter hosszú, 40,8 méter széles és 8,4 méter mély. Fel van szerelve egy 150 méter magas fúrótoronnyal, amely képes akár 700 tonnás, hét méter átmérőjű, masszív cölöpalapok kezelésére.
A korábbi rekordtartó, a ZPMC által készített "Yihang Jinzhuang", 2022-ben került átadásra a CCCC First Harbor Engineering számára. Ez a torony 142 méter magas, így valamivel alacsonyabb, mint a legújabb, de még mindig lenyűgöző magasságával figyelemfelkeltő építmény.
Kína világszerte vezető szerepet tölt be a nagy tengeri szélturbinák gyártásában, így ezek az óriáshajók nélkülözhetetlenek az alapozáshoz és a turbinák telepítéséhez.
A nagy hidak és tengeri szélerőművek építése során több acélcsövet kell a tengerfenékbe fúrni, hogy cölöpalapot képezzenek, és ezt a feladatot a cölöpverő hajók végzik.
A cölöpverő hajó három fő részből áll: a hajótestből, a fúrótoronyból és az olajhengerből. A hajótest a platformként szolgál, a fúrótorony a támasztást biztosítja, a henger pedig a hajó "szíveként" működik, amely a cölöpváz mozgatását végzi.
A CCCC Second Harbor Engineering által elért technológiai áttörés az olajhenger kritikus eleme. Az új hajón lévő teljesen saját fejlesztésű, 385 tonna súlyú, közel kétméteres átmérőjű és világrekordot jelentő 28 méter hosszúságú.
Az olajhenger a világ legnehezebb és legmagasabb szerkezete, magassága egyenlő egy tízemeletes házével, ami lenyűgöző méretekkel bír.
A nagyméretű olajhengerek gyártása Kínában történelmi szempontból komoly nehézségekkel küzd, mivel a szükséges alkatrészek, mint például a tömítőgyűrűk, csapágyazó kenőanyagok és korrózióálló anyagok, túlnyomórészt importból származnak. Ez a helyzet bonyolult beszerzési folyamatokat és magas költségeket von maga után - nyilatkozta Yang Xiuli, a CCCC Second Harbor Engineering helyettes főmérnöke.
Hat vezető kapcsolódó hazai vállalattal és négy egyetemmel, köztük a tekintélyes Tsinghua Egyetemmel és a Tongji Egyetemmel együttműködve "egymás után fejlesztettük ki a hazai tömítőgyűrűket, csapágyazó kenőbetéteket és korrózióálló anyagokat, elérve a szupernagy és szuperhosszú olajhengerek honosításának célját" - mondta Yang.
Ezen túlmenően a hajó kifinomult pozícionáló rendszere lélegzetelállító precizitással működik, lehetővé téve, hogy a cölöpök a tengerfenéken pontosan, csupán néhány centiméteres eltéréssel kerüljenek elhelyezésre a kijelölt pontoktól.
Az "Erhang Changqing" innovatív tervezése a fenntarthatóságra és az intelligens technológiákra helyezi a hangsúlyt, így környezetbarátabb alternatívát kínál a hagyományos cölöpverő hajókhoz képest.
Szuperkondenzátorokat és energiatároló akkumulátorokat használ a hálózat energiaingadozásainak kiegyenlítésére, a felhúzáshoz pedig nagy hatékonyságú állandó mágneses motort párosít, ami alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és jelentősen csökkentett szén-dioxid-kibocsátást eredményez.
A cölöpözési folyamat megkezdése előtt a rendszer automatikusan meghatározza a cölöpök helyzetének pontosságát. A cölöpözés során pedig folyamatos biztonsági ellenőrzést végez, valós időben érzékeli a működési eseményeket, és építési jelentéseket generál - nyilatkozta Yang.