Új módszerekkel próbálnak átverni bennünket a Magyar Nemzeti Bank nevében telefonáló csalók.


Mostanában egyre gyakrabban hivatkoznak piackutatásokra és bankkártyás visszaélések felderítésére.

A Magyar Nemzeti Bank figyelmeztetése szerint csalók telefonálnak, és piackutatásra, valamint bankkártyás visszaélések nyomozására hivatkozva próbálnak bizalmas információkat kicsalni az emberektől. A jegybank arra kéri a lakosságot, hogy legyenek körültekintőek, és ne adják meg személyes adataikat gyanús hívások során.

Az MNB ügyfélszolgálatához idén eddig 172 bejelentés érkezett a jegybank nevével történő visszaélésekről. A bejelentések közül 82 esetben számoltak be arról, hogy a hívók arra hivatkoztak: a fogyasztó számlájáról jogtalan tranzakciókat indítottak, és "adatellenőrzés" címén próbálták kicsalni a bankkártyaadatokat. Ezek birtokában a csalók jellemzően olyan Európán kívüli online áruházakban vásárolnak, ahol nincs szükség kétfaktoros ügyfélazonosításra.

A csalók másik módszere az, hogy "piackutatásra" hivatkozva telefonálnak, és azt tudakolják, hallott-e az ügyfél banki csalásokról. A beszélgetés során fokozatosan nyerik el a hívott fél bizalmát, majd végül itt is banki adatokat kérnek tőle.

A jegybank kiemeli, hogy ügyfeleitől sem telefonos, sem elektronikus formában nem kér bizalmas bankszámla- vagy kártyaadatokat.

Azt javasolják, hogy ilyen hívások esetén az érintettek tegyenek fel pontosító kérdéseket, szakítsák meg a kapcsolatot, és forduljanak az MNB ügyfélszolgálatához. Gyanúra adhat okot az is, ha a telefonáló sürgető vagy fenyegető hangnemet használ.

Ha egy ügyfél bizalmas információkat osztott meg, fontos, hogy azonnal értesítse bankját és a rendőrséget. Ezt javasolják a szakértők, mivel az ilyen esetekben a jegybank büntetőfeljelentést indít.

Related posts