Hogyan formálja át az AI az egyetemi oktatás jövőjét?


A szakértők véleménye szerint számos tényező befolyásolja, hogy az AI milyen mértékben válhat hasznossá az oktatási folyamatokban.

Az a lehetőség, hogy csupán egy gombnyomással részletes információkhoz juthatunk, alapjaiban változtatta meg az egyetemi tanulmányok világát. Ugyanakkor felvetődik a kérdés: vajon valóban javult a felsőoktatás ennek hatására? Egy nemrégiben készült, globális felmérés, amelyet több ezer hallgató töltött ki, azt mutatja, hogy sokan aktívan alkalmazzák a technológiát tanulmányaik során, de aggodalmaik vannak a jövőbeli karrierjükre gyakorolt hatásával kapcsolatban - olvasható a BBC beszámolójában.

Az Oxford Brookes University egyik hallgatója, a 22 éves Sunjaya Phillips kifejtette, hogy a mesterséges intelligencia radikálisan átalakította tanulmányi élményeit. A marketingkommunikációs menedzsment szakon tanuló fiatal úgy érzi, hogy a technológia jelentős "megnyugvást" hozott számára, és hozzájárult ahhoz, hogy "magabiztosabbá váljon" a szakmai tevékenységeiben. Phillips hangsúlyozta, hogy az AI-t elsősorban tanulási segédeszközként alkalmazta, valamint a munkája fejlesztésére. Véleménye szerint a mesterséges intelligencia különösen hasznos, amikor kreatív gondolkodásra van szükség.

A BBC korábban egy másik hallgatóval is beszélgetett az AI alkalmazásáról, de az ő tapasztalatai nem voltak annyira pozitívak. Az egyetemista egy különösen nehéz időszakban kezdett el technológiához nyúlni, amikor egy esszé megírása várt rá, de később lebukott a csalás miatt. Most, visszatekintve, azt mondja, hogy mélyen megbánta a döntését.

A szakértők között éles viták zajlanak arról, hogy a mesterséges intelligencia mennyire előnyös a felsőoktatásban. Dr. Charlie Simpson, aki az AI oktatásra gyakorolt hatását tanulmányozza, hangsúlyozza, hogy a diákok eszközhasználatának módja kulcsszerepet játszik a technológia sikerében.

"Amennyiben felelősségteljes módon alkalmazzák, a mesterséges intelligencia lehetőséget ad a diákoknak, hogy a tanulás lényeges aspektusaira koncentráljanak, ezzel elősegítve fejlődésüket. Ugyanakkor a professzor hangsúlyozta, hogy ha a diákok csupán a képesítés megszerzésének érdekében fordulnak az MI-hez, akkor az eszköz valójában nem fogja betölteni a hasznos célt."

Keiichi Nakata, a Henley Business School professzora is hasonlóan vélekedik a témáról. Szerinte, mint minden új technológiának, az AI-nak is megvannak a pozitív és negatív hatásai az oktatásra nézve.

Azért jó mert a diákoknak egy újabb eszközkészlet áll a rendelkezésére, amellyel megfelelően és felelősségteljesen dolgozhatnak

- magyarázta, majd így folytatta: "Ám ha csupán arra használják, hogy időt nyerjenek, vagy hogy más végezze el helyettük a feladataikat, akkor ez nem fogja elősegíteni, hogy a tanulmányi időszakuk alatt megszerezzék a szükséges tudást, készségeket és a megfelelő viselkedési formákat."

Dr. Simpson véleménye szerint, ha az egyetemek sikeresen integrálják a mesterséges intelligenciát az oktatási folyamatokba, a jövő diplomásai olyan készségekkel gazdagodhatnak, amelyek túlszárnyalják az előző generációkét. Ugyanakkor hangsúlyozza, hogy ez nem jelenti azt, hogy a diploma megszerzése egyszerűbbé válik; a képesítések színvonalának is emelkednie szükséges.

A Yugo kutatása, amelyben 7274 európai, amerikai és ausztrál diák vett részt, megállapította, hogy az Egyesült Királyságban tanulók 78 százaléka tart attól, hogy a mesterséges intelligencia miatt elveszti a munkáját.

A 22 éves Phillips nem aggódik ezen, mivel ő egy támogató rendszernek tekinti technológiára. Nakata professzor pedig azt hangsúlyozta, hogy munkáltatók hamarosan elvárják majd, hogy a dolgozók elsajátítsák a mesterséges intelligencia hatékony használatát, ahogy az az informatikai készségek esetében is történt. Ezért úgy gondolja, hogyha a diákok tudják megfelelően használni az eszközt, akkor az csak pozitív hatással lehet a lehetőségeikre.

Related posts