Feketeleves érkezik az autóiparba Trump politikája miatt: a legnagyobb autógyártók profitja akár 25%-kal is csökkenhet.

A globális vámháború következményeként felgyorsulhat az a tendencia, hogy az autógyártás egyre inkább a vásárlási piacok közelébe kerül.
A Wall Street Journal jelentése szerint a Donald Trump által bevezetett autóvámok eddig mintegy 12 milliárd dollárnyi veszteséget okoztak a globális autóipar számára. A Toyota önállóan 3 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelhetett el, és a következő pénzügyi évben további 9,5 milliárd dolláros terhet várnak. Ezen kívül a tíz legnagyobb, nem kínai autógyártó összesített nyeresége az idei évben várhatóan 25 százalékkal csökken.
A várható profitesések a WSJ cikke szerint:
A vámtarifák következtében a vállalatok egy része már aktívan reagál a helyzetre: a General Motors Indianában növeli a gyártási kapacitását, míg a Nissan a népszerű Rogue szabadidő-autóját Tennessee-ben kezdi el előállítani. A Mercedes-Benz pedig a GLC modell gyártását Alabamába helyezi át. Fontos azonban megjegyezni, hogy a legtöbb autógyártónál egy adott modell csak egyetlen helyszínen készül, így a gyártási helyszínek megváltoztatása gyakran költséges és időigényes folyamat, amely sokszor csak évek elteltével hozza meg a várt eredményeket. Például a GM 2027-től már az Egyesült Államokban fogja gyártani azokat a modelleket, mint az Equinox és a Blazer, amelyek jelenleg Mexikóban készülnek.
A Wall Street Journal értesülései szerint az iparág fokozatosan a "helyi termelés a helyi piac számára" elv felé orientálódik. E megközelítés mögött nem csupán a logisztikai és vámköltségek csökkentése, valamint az árfolyamkockázatok kezelése áll, hanem a helyben gyártott járművek üzleti alapját a szabályozó hatóságok és a fogyasztók közelsége is indokolja. A fogyasztói igények folyamatos változása és a különböző régiók specifikus termékpreferenciái egyre hangsúlyosabbá válnak.