Kínaiak élesztik újjá a híres teherautógyárat?


Az idősebb generáció tagjai valószínűleg emlékeznek erre a márkára, amely most újraéled, ezúttal kínai háttérrel. Az új koncepció célja, hogy egyedi és speciális felhasználási területeket célozzon meg.

A román DAC autóbusz- és teherautógyár egykoron szebb napokat élt meg. A Brassóban működő üzem 1970-80 között több tízezer teherautót gyártott, ami többek között az MAN-el történő együttműködésnek is köszönhető. A márkanév a Diesel Auto Camion (DAC) szavak összetételéből ered. Nemcsak keleti szomszédunknál, hanem Jugoszláviában, és Kínában is ismertek voltak ezek a teherautók.

A DAC kínálatában megtalálhatóak voltak a 4×4-es, 6×6-os és 8×8-as hajtásképletű teherautók, amelyek széles spektrumot öleltek fel. Ezek között nem csupán polgári felhasználásra készült modellek szerepeltek, hanem katonai alkalmazásokhoz tervezett járművek is. Érdekes, hogy a DAC mellett a Roman név is megjelent a piacon. Ennek mögött az a stratégiai döntés állt, hogy a DAC márkájú teherautók alapvetően román fejlesztésű és gyártású alkatrészekből és főegységekből épültek fel, így a Roman név használata lehetőséget teremtett a különböző piaci igények kiszolgálására és a nemzetközi versenyképesség növelésére.

Az autóbuszok esetében sem alakultak másképpen a dolgok. A Roman márkanevével forgalmazott teherautók és buszok az MAN licenc alapján készültek, így gördültek le a gyártósorról. 1984-ben azonban lejárt ez a licenc, és innentől kezdve kizárólag DAC márkanevén kerültek forgalomba a teherautók. 1990-re aztán a gyártó visszatért a Roman névhez, megújítva ezzel a márka hagyományait.

A rendszerváltás időszaka nem alakult túl kedvezően a cég számára: a brassóiak szinte minden exportpiacukat elvesztették. Ezen kívül a helyi fuvarozók inkább a Németországból importált, használt MAN F90-es teherautókat részesítették előnyben, mintsem az új Roman modellekre bízzák magukat. 2022-ben azonban felmerült a márka újjáélesztésének lehetősége, ezúttal elektromos járművek formájában. Egy román vállalkozó innovatív elképzelései alapján a jövőben 7,5 és 18 tonnás teherautók, valamint a bányászat szükségleteihez igazított, akár 90 tonnás össztömegű tehergépjárművek készülhetnek, amelyek újra életet lehelhetnek a legendás névbe.

Az elsőként ismertetett modell a DAC 90TEF.OH, amely szinte teljesen megfelel a kínai Know-How NKE90-nek. Ez a teherautó egy 350 kWh kapacitású akkumulátorral van felszerelve, aminek eredményeként egyetlen töltéssel 200-250 kilométert képes megtenni. Ez a hatótáv elegendő lehet egy átlagos munkanap lebonyolításához, és a gyorstöltési lehetőségnek köszönhetően mindössze 1-2 óra elteltével ismét készen áll a munkára.

Related posts