Kormányproblémák a BMW-vel és az apró részletek – Totalcar A BMW-k körüli kormányzási gondok, valamint a figyelmet érdemlő apróságok egyre több autós figyelmét felkeltik. A Totalcar csapata alaposan utánajár a témának, hogy megértsük, milyen kihívásokkal


Egyik kedvenc Facebook-csoportom a "Derékszög Tagadók Klubja", ahol mindig felfrissítem a napomat, ha egy kis fáradt humorra vágyom. Ezen inspirálva merült fel bennem az ötlet, hogy elindítsam a "Kész E46 Tagadók Klubját". Három év után is ott tartok, hogy a javítási listám egyre csak nő, miközben rendszeresen húzok ki róla kisebb-nagyobb feladatokat. Valahogy sosem ér véget a móka!

Sajnos marhára nem segít, hogy újra és újra fel kell vinnem rá ugyanazokat, amiktől már a hajam is láthatóan őszül. Legutoljára ott tartottunk, hogy büszkén vehetett részt a MűhelyPRN-ban, és tökéletes minősítéssel, mégis egy 390 000-es szervizajánlattal távoztunk. A srácok nem találtak semmi olyat, ami igazán gátolná vagy hátráltatná egy műszaki vizsga eredményét. Észrevettek apróságokat, amik között a szivárgó szervócsövek hozták a legnagyobb tételt, van minimális rozsdája egy korábbi javításból, meg a frissen felrakott váltó ereszti az olajat.

Hoppá, itt egy igazán fontos részlet! Az új ZF váltó, amely ezúttal öt fokozatú, csatlakozott a járműhöz, miután az előző verzió felújítása messze elmaradt a várakozásainktól. Egy tipikus problémáján dolgoztunk, de a trükkös átalakítás új kihívásokat hozott magával. A ZF 8HP19 olajpumpája egy csúszó rézpersellyel kapcsolódik a wandler, vagyis a hidrodinamikus tengelyhez, amely a motortól érkezik. Ezen a ponton a váltó olyan mértékben felmelegedhet a súrlódás következtében, hogy a rézpersely azonnal elhasználódik a wandler tengelyén, ami miatt a helyén tátongó résen viszonylag gyorsan távozik az olaj.

Ezt egy futómű javítás utáni próbakörön sikerült előadnia az én drága szedánomnak a Lepencére vezető szerpentin valamelyik egyenesében, ahol beleforgattam a piros mezőbe a kettőkettest. Erre a gyári ZF olajpumpa csere a megoldás kilencven párezer forintért, vagy egy rafkós átalakítás az E90-es széria hatfokozatú váltójának tűgörgős csapágyára. Általában sikerül beleesztergálni rendesen, az enyém viszont lötyögősre sikerült, ami elsőre csak a nyünnyögésével tűnt fel, aztán egy idő után annyira zörgött már, hogy féltem, megint szétesik benne valami.

Az időmegtakarítás érdekében beszereztem egy másik, jobb állapotú váltót, amelyben legalább a wandlert már felújították. Amikor szükségem volt az autóra, gyorsan, mindössze négy óra alatt, Tárnoki Petivel közösen beépítettük az új váltót a helyére. Egy dolog azonban kimaradt: az olajpumpa szimeringjének cseréje, amit viszonylag egyszerű lett volna elvégezni, míg a váltó még kint volt. Ezt egészen addig nem is gondoltam, amíg néhány nappal később újra meg kellett emelnünk az autót. Sajnos most szivárog, amit mindenképpen orvosolni kell, de cserébe a váltó tökéletesen működik, ahogy az előző sosem tudott az olajelfosztás előtt. Ráadásul a fogyasztás is 3 literrel csökkent, szóval az előző váltónál valószínűleg szerkezeti gondok is lehettek. Szóval, félig pipa!

Sosem volt igazán zavartalan a vezethetősége, mióta nálam van, és ez mindig is frusztrált, ezért két sürgős probléma között nekiláttunk valamit átvariálni rajta. Minden apró javítás egy lépést tett a jobb irányba, de a tökéletességet eddig még nem sikerült elérnünk. Miután már mindent kicseréltünk elöl, és bármennyire is húzogattuk, a kocsi stabilan állt a helyén, végül egyetlen alkatrészre szűkítettük le a kényes és a végállásaiban is akadozó kormányzást: a kormányműre magára.

Ez a helyzet rendkívül idegesítő, hiszen már két éve egyszer átesett ezen az alkatrészen egy felújításon. Ilyen részekből teljesen új darab nem kapható, csak a felújított változatok léteznek. Emlékszem, hogy ezzel indítottuk el az első futómű felújítását, aztán szépen sorban jöttek a további alkatrészek. Nem tudom, hogy a felújítás eleve nem volt megfelelő, vagy időközben ment tönkre újra, de azt sem tudom biztosan, hogy valójában mennyire van baj. Mindenesetre sikerült szereznem egy másik alkatrészt, és azt be is szereltük a helyére.

Az E46-hoz többféle kormánymű is készült, cikkszámaiban és a plakettjei színében különböztethetőek meg, némelyik gyorsabb, némelyik feszesebb, némelyik kevesebbet fordul, de a különbségek nüansznyiak. Az enyémben lila plakettes volt, helyette aranyat vettem, mert a mindentudók szerint ez csak minimálisan feszesebb, de igazán még senkitől nem hallottam, mi a pontos különbség. Kicserélni pont egy óra volt csápos emelőn olaj feltöltéssel és próbakörrel együtt. Eddig ez volt az egyik leggyorsabb javításunk az autón, pedig nagy melónak tűnik.

Pár dolgot kell leoldani csak hozzá a haslemez után. Két olajcső, két összekötő gömbfej és két csavar, ami az első bölcsőhöz rögzíti, meg a kormányoszlop Hardy tárcsája, és le is pottyan a helyéről. ATF-III-as olaj helyett Peti javaslatára II-essel töltöttük fel, amivel alapvetően is érezhetően sokkal könnyebb a rásegítés és a kormánymű elsőre érzésre tökéletesen működik is. Pontos, gyors és tartja az egyenest, plusz a remegéseket is sokkal kevésbé adja át. Siker!

Francokat, a végállásoknál ugyanúgy kiakad, mint korábban. Remek. Lassú gurulásnál, tipikusan parkoláskor jelentkezik, és vagy erővel visszahúzom, vagy másik irányba gurulva próbálom kimozdítani. Egyik sem a legjobb megoldás, sajnos, és azon túl, hogy pusztítóan bosszantó, még veszélyesnek is érzem. Minden a helyén van, elvileg minden tökéletes, és vagy gyári, vagy jó minőségű alkatrészekből áll. Jelenleg tanácstalanság gyötör ezzel kapcsolatban, mert most, hogy a kormányművet is kizártuk a lehetőségek közül, nem maradt semmi, ami a hibát magyarázná. Ha van valami ötleted, szívesen fogadom!

Az idő múlásával a motorhiba-visszajelző fénye szinte állandóan kísér minket, és nem telhet el hónap anélkül, hogy ne találkoznánk vele. Most is túlvagyunk néhány nehéz hónapon, ahol a lámpa néha felvillant, néha pedig elhalványult, hagyva mögött néhány nyugodt napot, de aztán újra és újra visszatért. A váltó és a kormánymű problémáinak nyomozása miatt ezt a kérdést sokáig halogattuk, hiszen bármikor is néztük meg a gépet, sosem jelezte aktívan a problémát, és minden mutató tökéletesen a gyári értékeket tükrözte. Végül azonban a hiba újra megjelent, és a hibakódok alapos elemzése után egy specifikus alkatrészre, a tankszellőztető szelepére szűkítettük le a gyanút.

Ennek egy feladata van, a benzintankban keletkezett gázok elégetésének szabályzása. Miután a modern autók, értsd 2000-es évek eleje óta modernnek számító autók nem eregethetik csak úgy szabadjára a káros anyagokat, azokat valahogy meg kell szüntetnie, vagy a lehető legkevesebbre redukálnia. Ugyanez a szerepe a forgattyúsház szellőztetésnek is, vagy kartergáz-szűrőnek, lecsapatónak: visszavezeti az égéstérbe a káros gázokat, tulajdonképpen megeteti a motorral a saját, khm, végtermékét.

Ez a szelep időnként meghibásodik, és vagy nyitva, vagy zárva marad. Az első eset sokkal szembetűnőbb, hiszen vákuumszivárgást idéz elő, ami miatt a motor nehezebben indul, az alapjárat ingadozik, és a teljesítmény is csökken. A második helyzet viszont sokkal diszkrétebb, csupán a fogyasztás emelkedik, ami együtt jár a károsanyag-kibocsátás növekedésével is. Számunkra leginkább a megnövekedett üzemanyagköltség fog szembetűnni. Ráadásul ott van még a check engine lámpa is, ami, ha már eleve világít valami más okból, könnyen álcázza a szeleppel kapcsolatos problémát.

Mivel nálam alapból nem ég semmi miatt (bizony!), emiatt kerestük meg a hibát. Van belőle utángyártott, de szinte mindenki a gyárit ajánlja, úgyhogy én is hallgattam Petire, és rendeltünk egyet 36 000 magyar forintért. A tenyeremben elfér és a szívósor első felén találod meg, vagyis úgy kettő darab perc kicserélni. A hiba megszűnt, a lámpát azóta nem láttam és a fogyasztás is visszaesett városban 9 liter környékére, országúton és 110-es szakaszokon meg 7,5-8 között tud stabilan, ami az automatával kifejezetten jó érték. Ezzel kapcsolatban boldog vagyok, a motor és a váltó legalább egészséges, minimális olajszivárgás belefér még.

Kormányzás ügyében keresem az ötleteket vagy azokat a bátor szerelőket, akik készen állnak a kihívásra, és hajlandóak alaposan utánajárni a dolgoknak. Jelenleg úgy érzem, hogy nem akarom túlhúzni a dolgot, mert ez így nem igazán fenntartható. Tökéletes E46-ra vágyom, és ezt valahogy meg kell oldanom. Szükségem van két felújított hátsó lengőkarra nagyszilentekkel együtt, mert a hátsó rész is ingadozik. Remélem, legközelebb már ezzel a problémával foglalkozhatok, és nem kell újra visszatérnem valami másra. Majd kiderül!

Related posts