Lebuktak a magyarok: pont ekkor nyúlnak a legjobban a mobiltelefonjukhoz!


Egy újonnan megjelent kutatás világít rá, hogy a fiatalok és a felnőttek hogyan és mennyi időt töltenek el mobiltelefonjaik használatával naponta. Az eredmények részletes betekintést nyújtanak a digitális életünk szokásaiba, feltárva, hogy pontosan milyen célokra használjuk okostelefonjainkat a mindennapok során.

Nincs két egyforma ember a világon, akiknek a mobilozási szokásai teljesen megegyeznének. Mindenki saját stílusában tölti el az idejét a képernyő előtt: más alkalmazásokat használ, és különböző forrásokból tájékozódik a világ eseményeiről. Vannak népszerű és kevésbé elterjedt platformok, amelyek különböző helyeken, Alaszkától Dél-Afrikán át Japánig, megjelennek a felhasználók kijelzőin. TikTok, Facebook, Waze, BKK Info, Candy Crush, Foodora... A felsorolásban biztosan találhatunk olyan neveket, amelyek a kedves olvasó telefonján is ott figyelnek. Egy friss kutatás azonban sokkal mélyebben elemezte, hogy milyen mikroszokások jellemzik a magyar fiatalok és felnőttek telefonhasználatát, és mi motiválja őket arra, hogy feloldják a képernyőzárat, és a figyelmüket a kijelzőre irányítsák.

Az NMHH kérésére lebonyolított kutatást két szociológus koordinálta, ők voltak azok, akik kidolgozták a hipotéziseket, az adatgyűjtés módszertanát, valamint próbálták a hangsúlyt eltolni a gyakorlati szempontok felé, hogy tényleg olyan eredményeket kapjanak, amelyek az átlagember számára is könnyen érthetőek, kézzelfoghatóak.

A kutatás során kérdőívek és szoftveres mérések kombinációját alkalmazták. Összesen több mint 1000 válasz érkezett, amelyeket gondosan súlyoztak, hogy a lehető legnagyobb mintát biztosítsák, miközben a reprezentativitás elveit is figyelembe vették.

Az elemzések alapján világosan látszik, hogy a telefonhasználat csúcsidőszakai az ébredés utáni és a lefekvés előtti órák, nevezetesen 6-8 óra és 22-24 óra között vannak. Sokak számára természetes, hogy reggel a kávé mellett átnézik a legfrissebb híreket, vagy mielőtt felteszik a szemmaszkot, gyorsan rápillantanak a Facebookra. A kutatás szerint a résztvevők átlagosan 7,5 órát töltenek telefon nélkül, ami javarészt az alvással hozható összefüggésbe. Érdekes módon, a több alvást élvezők sem feltétlenül használják kevesebbet a mobiljukat, mint azok, akik kevesebb időt töltenek álomban. A fiatalabb generációk reggel leginkább az Instagram vizuális tartalmaira vadásznak, míg az idősebbek inkább az e-mailjeik és a legfrissebb hírek megtekintésére összpontosítanak, akár híroldalakon, akár a Facebook közösségi platformján.

Related posts