Logisztika új dimenzióban: Amit az új szabványok jelentősége kapcsán érdemes tudni

Új kötetet adott ki a tavalyi év végén a VDA, a logisztikára vonatkozó új követelményekkel most kezdenek szembesülni a hazai cégek. A QFD augusztustól folytatja a képzéseit a témában - árulta el lapunknak Baginé Kovács Szilvia, a QFD cégvezetője.
A VDA 6.8 szabvány a logisztikai folyamatok optimalizálására és szabályozására összpontosít, ám hatása nem korlátozódik csupán a logisztikai szektorra. A nem logisztikai vállalatok számára is releváns lehet, hiszen a hatékony logisztikai gyakorlatok beépítése javíthatja a termelési lánc hatékonyságát és a szolgáltatások minőségét. Ezen kívül a VDA 6.8 által megfogalmazott elvek segíthetnek a költségek csökkentésében és a vevői elégedettség növelésében, ami minden vállalat számára kulcsfontosságú szempont. Így, bár a szabvány elsősorban a logisztikai területre fókuszál, a nem logisztikai cégek is profitálhatnak a benne foglalt irányelvekből.
- Sokan gondolják, hogy ez az új szabvány csak a logisztikai vállalatokra és szolgáltatókra vonatkozik, de ez nem igaz. Lényegében minden autóipari vállalat érintett, hiszen mindenkinek kell foglalkoznia logisztikai folyamatokkal: megérkezik az áru, le kell pakolni, raktározni kell. Az üzemen belül is van logisztika, hiszen az egyes termékeket a kijelölt helyekre kell vinni, ki kell szállítani. A VDA 6.8 tehát mindenkire vonatkozik ebben az iparágban.
Ez a szabvány jelenleg ajánlásként funkcionál, és csak később fog kötelezővé válni. De hogyan zajlik ez a folyamat?
- Mint minden VDA szabvány, ez is egy ajánlás, ami onnan lesz kötelező egy cégre nézve, ha előírják a szabványaikban az OEM-ek. Ismereteink szerint minden nagyobb autógyártó elő fogja írni a VDA 6.8-at követelményként, a Volkswagen Csoport pedig már bele is tette a logisztikai szolgáltatókkal kötött szerződéseibe ennek elemeit.
Ráadásul, noha jelenleg még nem kötelező a gyártók számára, már most is figyelembe veszik az auditokon a VDA 6.8 szabványt. Ha én egy vállalat helyében lennék, nem várnám meg, hogy kötelezővé tegyék a VDA 6.8 tanúsítvány bemutatását; inkább proaktívan lépnék, és már most beszerezném azt.
Milyen szigorú elvárásokat támaszt a logisztika terén a VDA 6.8 szabvány?
A szabályozás nem csupán új keletű, hanem egy korábban más kötet részeként megjelenő, ám most sokkal részletesebb és alaposabb formát öltött. Míg az előző változatban csupán 58 kérdés került megvitatásra, a jelenlegi kiadás már több mint 160 különböző témakört ölel fel – mindezt rendkívül részletesen és átfogóan. A dokumentum különböző aspektusokat érint: a logisztikai folyamatok tervezése mellett elengedhetetlen egy jól kidolgozott logisztikai stratégia kidolgozása is. Emellett hangsúlyt fektet a beszállítómenedzsmentre és a beszerzési logisztikára, valamint pontosan definiálja a szállítmányozás jogi megfelelőségét, beleértve az összes vonatkozó minőségi követelményt is.
A tavaszi beszélgetésünk során már érintettük a VDA 6.8-at. Akkoriban még nem volt elérhető magyar nyelven ez a szabályozás. Azóta azonban változások történtek, és szeretném tudni, mikortól érhető el magyar fordításban. Ezen kívül érdekelne, hogy a QFD mikor tervezi bevezetni ennek a követelményrendszernek az oktatását.
A kötetet a Német Autóipari Szövetség (VDA QMC) közösen készítette el a gyártók, jelentősebb beszállítók és szolgáltatók bevonásával. A kiadvány első ízben december végén látott napvilágot német és angol nyelven, míg magyar változata május óta elérhető a QFD Group weboldalán.