Mészáros Lőrinc vállalkozása felelős a vízcsövek kiépítéséért a BYD számára, mindezt 1,4 milliárd forint közpénz felhasználásával.

Az Országos Vízügyi Főigazgatóság megbízásából két nyomóvezeték és két szivattyúállás építkezése kezdődhet el Szegeden, ahol egy kínai elektromosautó-gyár létesül. A tender során hat vállalat indult, közülük három a Mészáros és Mészáros Zrt.-nél tett olcsóbb ajánlatot, de végül egyikük visszalépett, és két ajánlatot érvénytelennek nyilvánítottak. Így a Mészáros-cég könnyedén nyert egy közel 1,5 milliárd forintos ajánlattal. Ez azonban csak a kezdet: a kormány összesen 30 milliárd forint közpénzt szán a szegedi ipari park víz- és szennyvízellátási rendszerének kiépítésére.
"A BYD gyárának megépítésével Szeged Európa harminc legnagyobb ipari centruma közé kerül" - még tavaly novemberben mondta ezt Lázár János. Az ÉKM minisztere a kínai autógyárnak kedvező fejlesztésekről is beszélt, út- és vasútépítéséről, valamint arról, hogy a gyárban 2025 második felében készülnek el az első járművek.
Az építkezés rendkívüli sebességgel halad, és a területen egy igazi konténerváros nőtt ki a földből. Ezért nem is elképzelhetetlen, hogy a közeljövőben itt autókat fognak gyártani – vagy inkább összeszerelni – a Kínából érkezett alkatrészek felhasználásával.
A BYD-nak szükséges infrastrukturális beruházások közül az egyik nemsokára elindulhat, a napokban hirdetett ugyanis nyertest egy ilyen közbeszerzésen az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF). A kiírás szerint "Szeged iparterület provizórium kiépítése I. ütem" kivitelezésére kerestek vállalkozót, mert "Az ideiglenes vízelvezetés biztosításához provizóriumként 2 db nyomóvezeték és 2 db szivattyúállás kialakítására van szükség" a helyszínen. Hozzátették, hogy "Az 1 darab vezetékrendszerhez tartozik szivattyúállás, 1 szivattyúzási hely a meglévő csatornában emeli tovább az elvezetendő csapadékvizet".
A terület és a munkálatok nagyságát jól mutatják a tenderben közölt számok:
A majdnem 6 kilométer hosszú csővezetéket, valamint a szükséges földmunkákat és útkarbantartási feladatokat a közbeszerzési dokumentumok értelmében a kivitelezőnek összesen 6 hónap áll majd rendelkezésére a megvalósításra.
A közbeszerzést 2024 június elején írta ki az OVF, és július végéig várta az ajánlatokat. Az ajánlatok összegzését azonban csak bő 3,5 hónappal később, 2024 november elején készítették el. Abból pedig jól látszik, hogy nem volt nagy verseny a megbízásért - pedig lehetett volna.
A tenderre végül hat vállalat nyújtotta be pályázatát: az Alisca Bau Építőpari Zrt., a Colas Alterra Építőipari Zrt., a Strabag Vízépítő Kft., a Szabadics Építőipari Zrt., a Széles Mélyépítő Építőipari Kft., valamint a Mészáros és Mészáros Zrt., mely Mészáros Lőrinc egyik legjelentősebb cégének számít.
A projektet a Mészáros és Mészáros Zrt. nyerte meg, nettó 1,39 milliárd forintos ajánlatukkal. Három másik vállalat is benyújtott olcsóbb ajánlatot, de kettőt érvénytelennek minősítettek, míg az egyik cég végül visszalépett a tender folyamata során.
Az ajánlatok összegzése alapján a Colas Zrt. nettó 733 millió forintos ajánlatot tett, míg a STRABAG nettó 899 millió forintért vállalta volna el a feladatot. A Széles Mélyépítő Építőipari Kft. ajánlata pedig 1 milliárd forintra rúgott. Azonban a Colas szeptemberben, az ajánlatok értékelése előtt, úgy döntött, hogy visszalép a tendertől, kijelentve, hogy nem tartja fenn az ajánlati kötöttségét. A Strabag és a Széles Kft. ajánlata végül érvénytelennek bizonyult.
Az OVF a Strabag cégtől kiegészítő árindokolást igényelt bizonyos tervezési feladatokkal kapcsolatban, míg a Széles Kft.-től a 10 millió forintos ajánlati biztosíték befizetésének igazolását várta. Sajnos egyik vállalat sem teljesítette a kérést, és a szükséges dokumentumokat utólag sem nyújtották be.
Három olcsóbb konkurense kiesésével pedig a Mészáros és Mészáros Zrt. nettó 1,39 milliárd forintos ajánlata lett a legkedvezőbb, így ez a cég nyerte a megbízást. Az Alisca Bau Építőpari Zrt. ugyanis nettó 1,47 milliárd forintért, a Szabadics Zrt. pedig nettó 1,45 milliárdért vállalta volna a munkát, ezért az ajánlatukat nem is bírálták el teljes körűen.
Az ajánlatok értékeléséből az is kiderül, hogy a Mészáros-cég alvállalkozóként kívánja bevonni a kivitelezésbe a Vabeko Kft.-t, a Mérnökcsapat Kft.-t és a Status KPRIA Zrt.-t. A Vabeko a siófoki Bernula-család tulajdona, a Mérnökcsapat Kft. a naszályi Bakó Károlyé, a Status KPRIA Zrt. pedig a Mészáros-csoport kezében lévő Status Next Környezetvédelmi Magántőkealapé. A Vabekóval már máskor is dolgozott együtt a Mészáros és Mészáros Zrt. (akkor még kft.-ként): 2019-ben 22 milliárdos és 17,5 milliárdos keretösszegű gázhálózat-építési munkákat nyertek közösen.
A jelenlegi OVF beruházásának hátterében a BYD iránti elkötelezettség áll, amit a kormány korábbi határozatai is megerősítenek. A "Szeged Ipari Park közcélú infrastrukturális fejlesztésének támogatásáról és a szükséges források biztosításáról" szóló 1595/2023. (XII. 21.) kormányhatározat 2.9. pontja kifejezetten az ipari park bel- és csapadékvíz-elvezető rendszerének modernizálására vonatkozó előkészítési, tervezési és kivitelezési feladatokhoz összesen 30,26 milliárd forint közpénz biztosítását írja elő.
Tavaly májusban megkérdeztük az Országos Vízügyi Főigazgatóságot, hogy ezt a pénzt mire költik. Az OVF azt válaszolta az e-mailben elküldött közérdekű adatigénylésünkre, hogy "a projekt során a Szeged Megyei Jogú Város közigazgatási területén elhelyezkedő Északi iparterület fejlesztéséhez kapcsolódóan csapadékvíz elvezető rendszer elemei épülnek az ipari területről a befogadóként szolgáló Algyői főcsatorna irányába az összegyülekező csapadékvizek elvezetése érdekében. Jelenleg a tervezési folyamatok zajlanak, engedélyes tervvel nem rendelkezünk, jelenleg azok egyeztetés alatt állnak az iparterületi befektetővel, illetékes hatóságokkal".
A BYD Szegedre vonzásáról számos cikkben megemlékeztünk:
A Mészáros és Mészáros Zrt. szegedi ipari parkos sikere egyébként nem egyedi, a NER-cégek a többi állami pénzzel kitömött külföldi beruházásokon is remekelnek, miközben a hazai elektromosautó-ipar folyamatosan csúszik le - legalábbis a KSH legutóbbi jelentései szerint. Az ácsi katódgyárnál a Market Zrt. dolgozik, a WHB pedig a debreceni CATL-nél nyert el sokmilliárdos megbízásokat.
Segesvári Csaba egy olyan név, amely sokak számára ismerős lehet, de mögötte egyedi történetek és tapasztalatok rejlenek. Csaba egy különleges egyéniség, aki szenvedéllyel és eltökéltséggel közelíti meg az élet kihívásait. Talán a legfontosabb számára a kapcsolatok ápolása és a közösségi értékek előmozdítása. A kreativitás és a kitartás jellemzi, legyen szó akár munkájáról, akár szabadidős tevékenységeiről. Segesvári Csaba tehát nem csupán egy név; ő egy inspiráló példa arra, hogyan lehet a mindennapokat színesebbé és tartalmasabbá tenni.