Magam mögött hagytam a tanítás világát, hogy megvalósíthassam álmomat és LEGO tervezővé válhassak.

Tovább drágultak a termékek, amelyeket már eddig is csak kevesen tudtak megfizetni
Egyenesen Dániából, a LEGO Csoport billundi főhadiszállásáról érkezett a Budapest Comic Conra június 14-én Niels M. Frederiksen. A 46 éves szakember még 2013-ban csatlakozott a LEGO-hoz, majd 7 év közös munkát követően, némi kihagyás után 2024 őszén tért vissza, és azóta is a LEGO Star Wars-csapat társ-kreatív vezetőjeként dolgozik, a geek rendezvényen a LEGO hazai képviseletének köszönhetően az Indexnek adott exkluzív helyszíni interjút.
Niels M. Frederiksen nevéhez, aki LEGO Star Wars-szetteken kívül dolgozott a LEGO Avatar bevezetésén is, olyan építmények tervezése fűződik, mint a Boba Fett-sisak, Yoda szobra, a Razor Crest-űrhajó A Mandalóri című sorozatból, valamint a Halálcsillag 2016-ban kiadott, felújított változata.
A LEGO dán alkotója többek között arról beszélt lapunknak,
A Star Wars univerzuma mélyen megérintett, hiszen nem csupán egy sci-fi sorozatról van szó, hanem egy olyan gazdag világ teremtéséről, amely tele van érzelmekkel, kalandokkal és filozófiai kérdésekkel. Az űrharcok, az epic küzdelmek és a Jedi-k tanításai mind-mind inspirálóak számomra. Amikor a filmeket nézem, mindig átjár az a nosztalgia, ami a gyermekkori álmokat idézi fel. A hősök és antihősök küzdelmei, a barátság és az árulás, valamint a fény és sötétség harca mind olyan témák, amelyek mély hatással vannak rám. Ráadásul a karakterek fejlődése és a történetek összetettsége mindig újra és újra felfedezésre invitál. A Star Wars nem csupán szórakozás számomra; egyfajta filozófiai utazás is, amely arra ösztönöz, hogy mélyebben elgondolkodjak az életről, a választásainkról és az erőnk forrásáról. Az Erő, mint a belső harmónia és a világmindenség része, mindig is lenyűgözött, és arra késztetett, hogy keressek a való életben is hasonló egyensúlyt.
Már egészen kicsi koromtól fogva a Star Wars univerzuma képezi életem egyik meghatározó részét, mintha egy varázslatos ölelésben lennék e világ által. Éppen akkor kezdtem el felnőni, amikor a Kenner által készített Star Wars akciófigurák megjelentek a piacon. Bár nekem nem volt sok, a barátaim gyűjteményei lenyűgöztek. Én egy évvel az „Egy új remény” premierje után születtem, és abban az időszakban a Star Wars iránti szenvedély hatalmas erővel tombolt. A film legizgalmasabb eleme számomra mindenképpen a monumentális űrhajók voltak – ezek a hatalmas gépek csodálatot ébresztettek bennem, és arra ösztönöztek, hogy otthon elkezdjem megépíteni a saját X-szárnyú vadászgépeimet, TIE Vadászaimat, és persze az Ezeréves Sólymot is, mindezt a LEGO-kockákból, amik a szobámban várakoztak. Persze, ezek az alkotások nem voltak tökéletesek; színek és formák tekintetében is elég eklektikusan álltak össze, de akkoriban számomra ezek a kis építmények tökéletesen visszaadták a Star Wars varázsát.
A tehetsége már fiatal korában felfedte magát? A szülei észrevették ezt a különleges adottságot, és támogatták az útján?
Meglepő, de nem. Édesapám asztalosként dolgozott, szóval nekem is csinált egy kis asztalt, ahova elvonulhattam és ügyködhettem. Nem zavartak benne, de különösképp meg sem erősítettek a szüleim, hogy tehetséges lennék. Nem éreztem jómagam sem szükségét, mindig is ott munkálkodott bennem a kreativitás, ami belülről feszített valahogy. Ezt a kreativitást éltem ki végül azzal, hogy LEGO-dizájner lett belőlem.
Ahhoz, hogy valaki tervezővé váljon, különösen egy olyan neves cégnél, mint a LEGO, egy izgalmas és sokszínű utat kell bejárnia. Először is, érdemes művészeti vagy formatervezési területen tanulmányokat folytatni, ahol elsajátíthatja a kreatív gondolkodás, a tervezési alapelvek és a problémamegoldás fortélyait. Egy erős portfólió kiépítése kulcsfontosságú, hiszen ez mutatja be a jelölt kreativitását és technikai tudását. A LEGO esetében a játéktervezés iránti szenvedély és a márka iránti elkötelezettség is elengedhetetlen. Érdemes gyakorlati tapasztalatokat szerezni, akár gyakornoki pozíciók révén, ahol a csapatmunka és a projektmenedzsment készségeit is fejlesztheti. Emellett a LEGO filozófiáját és termékeinek jellemzőit alaposan meg kell ismerni, hogy a tervezési folyamat során a márka értékeit és céljait megfelelően képviselhesse. Végül, a szakmai közösségben való aktív részvétel, például tervezői versenyeken való indulás vagy szakmai rendezvényeken való részvétel, szintén segíthet a kapcsolatok építésében és a karrier előmozdításában. Ezek a lépések hozzájárulhatnak ahhoz, hogy valaki ne csak tervezővé váljon, hanem egy olyan cégnél dolgozzon, mint a LEGO, ahol a kreativitás és az innováció találkozik.
A célomhoz vezető út rendkívül hosszú és kanyargós volt, összesen 15 évet ölelt fel. Az első lépést gyerekkoromban tettem, a 70-es évek végén és a 80-as években, amikor is szenvedélyesen elmerültem a legók világában. Ez a szenvedély sosem csökkent, mindig is lázba hozott.
Egy másik szenvedélyem, a műanyag makettek alkotása igazi sorsfordító élménynek bizonyult számomra. Kezdetben autók, tankok és repülőgépek építése foglalkoztatott, de hamarosan a science fiction és a filmek világa kezdett el vonzani. A szülővárosomban csatlakoztam egy makettépítő klubhoz, ahol valóban megtaláltam a helyem. 1998-ban történt, hogy egyik klubtagom, a régi barátom, Henrik, a LEGO dizájner csapatába került. Ekkor fogalmazódott meg bennem az elképzelés, hogy én is szeretnék egy nap ott dolgozni, és elhatároztam, hogy önéletrajzokat küldözgetek a különböző lehetőségek után kutatva. Mindössze 19 éves voltam akkor, de a vágyam már akkor is hatalmas volt.
Henrikkel közösen szerveztünk egy kreatív workshopot a klubban, és az első munkanapján, ahogy belépett, azonnal lelkesen meséltem neki, hogy ha valaha lehetőségem nyílik a LEGO-nál dolgozni, akkor mindenképpen szeretném felvetni a LEGO Star Wars modellek ötletét, és szívesen részt vennék a tervezésükben. A barátom, amikor belépett a LEGO világába, éppen a LEGO Star Wars szettek tervezett modelljeit látta. Ezek a modellek 1999-ben, nem sokkal később debütáltak a piacon. Persze, nem árulhatta el, hogy már folyamatban vannak, de azt megerősítette, hogy az ötlet valóban ígéretes!
2013-ban végül a LEGO világához csatlakozott.
Igen. Előtte tanárként dolgoztam, programozást, webdizájnt oktattam többek közt. Épp egy négynapos intenzív foglalkozást tartottam, ahol arról beszéltem a diákoknak, a személyes akadályokat, amik az életükben az útjukba gördülnek, hogyan kerülhetik meg, és érhetnek el végül a céljaikhoz. Őszinte voltam velük, mindig is az volt a hitvallásom, hogy ne köntörfalazzak, és elmeséltem nekik, bár imádtam tanítani, végső soron az én nagy célom az volt, hogy LEGO-tervező legyek. Az önéletrajzomat újra és újra küldözgettem a LEGO-nak, és már vagy húsz alkalommal eléjük került, és mégse vettek fel. Unhatták már a CV-imet, úgy érzem. A workshop után hazamentem és követtem a saját tanácsomat, az alapjaitól írtam újra az egészet, még a portfóliómat is. Körbefotóztam nekik az alkotásaimat, a maketteimet, magyarázatot írtam hozzájuk, miként készültek.
Felfüggesztettem a tanítási pályafutásomat, és belevágtam a LEGO világába; egyáltalán nem volt kétséges számomra, hogy ezt az utat választom.
Hogyan kell elképzelni egy átlagos munkanapját a LEGO-nál?
Jelenlegi munkaköröm egy menedzseréhez hasonlít, hiszen egy csapatnyi tervező munkájáért vagyok felelős. Ennek ellenére mindent megteszek, hogy aktívan részt vegyek az ötletelésben a kollégáimmal. Az építési folyamatok során ritkábban vagyok jelen, amikor a konkrét részletekkel és az építkezéssel foglalkoznak. Az irodai munkám egyben egy igazi játszótér is, ahol a kreativitás szabadon szárnyalhat. A LEGO központja tele van inspiráló egyénekkel, akik különböző hátterekből, kultúrákból érkeztek. A tervezői csapatunk több mint 45 országból származó szakemberből áll, ami különösen izgalmas, hiszen mindenki sajátos perspektívából közelíti meg a tervezést. A LEGO-nál az a legérdekesebb, hogy mennyi különböző nézőpontot hoznak be a kollégák, ezzel gazdagítva a közös kreatív folyamatokat.
Tervezett a LEGO-nak Star Wars, Avatar és Jurassic World szetteket is, melyik franchise ezek közül a kedvence?
Mivel a Star Wars indította el számomra ezt a varázslatos világot, amikor a LEGO Star Wars projekten dolgozom, olyan érzés fog el, mintha hazatérnék, mintha a saját otthonom lenne. A LEGO Avatarral való munka pedig izgalmas kihívás volt, hiszen lehetőségünk nyílt valami teljesen új és friss dolgot létrehozni. Már a tervezési folyamat kezdetén részt vettem az utóbbi szettek megalkotásában, és egy teljesen új szellemi termék került a kezeink közé. Dönthettünk arról, hogy mely karakterek formálódjanak minifigurákká, és mely járművek kapjanak nagyobb LEGO szetteket, ami igazi kreatív szabadságot adott számunkra.
A nagyobb szettekkel való munka során számos kihívás elé néztem. 2016-ban debütált a felújított Halálcsillag, amely izgalmas feladat volt, mivel egy klasszikus elemet kellett modern köntösbe bújtatnom. Ezen kívül én terveztem A Mandalóri ikonikus űrhajójának, a Razor Crest-nek az egyik LEGO-változatát is. Kérdés, hogy melyik volt a nagyobb kihívás: egy már létező szett újragondolása, vagy egy teljesen új koncepció megalkotása?
Mindkettő a maga nemében komoly kihívás volt, csak más okokból. A Halálcsillagot újradizájnoltam, így volt egy kiindulópont, amiből el tudtam indulni. Egy alap, amire építhettem. Ennél a szettnél fontos tényező, és kérdés volt, amin rengeteget ötleteltünk, hogy miképp tehetnénk az építési élményt jobbá. A Razor Cresten egy másik tervező kezdett el dolgozni, az ő munkáját tökéletesítettem, kulcsfontosságú volt ennél a hajónál a stabilitás, a belső struktúráján a szettnek sokat dolgoztam, hogy így összeálljon a végeredmény.
A nagyobb LEGO-szettek esetében mit vélsz, mennyire lényeges, hogy valóban játszhassunk velük? Vagy inkább az a cél, hogy impozáns dekorációként szolgáljanak, amelyeket az emberek büszkén állítanak ki a polcaikon, miután befejezték az építési folyamatot?
Amikor olyan szettről beszélünk, amelyet a vásárlók szórakoztatására tervezünk, minden tőlem telhetőt megteszek, hogy izgalmas és élvezetes játékfunkciókat integráljak a dizájnba. Ha viszont úgy gondoljuk, hogy a termék inkább egy kiállítási darab, amit csupán a polcra helyeznek, akkor azt a célt szolgálva álmodjuk meg, hogy az építési élmény játékos és kreatív legyen, maximálisan szórakoztató módon. A LEGO-szettek esetében mindig fontos a játékfunkció és a játékos élmény; az egyetlen különbség az, hogy az egyik típusnál a már kész modell nyújt élvezetet, míg a másiknál az összeszerelés folyamata válik a játék középpontjává.
A kiállított darabok esetében, ha így fogalmazhatok, különös figyelmet fordítunk arra, hogy rejtett apróságokat, úgynevezett easter eggeket, valamint filmes utalásokat csempésszünk a művekbe. A nosztalgia szerepe ilyenkor megkerülhetetlen és alapvető, hiszen fontos, hogy ez az érzés is képviselve legyen a tárlaton.
Manapság úgy tűnik, mintha a LEGO-hoz való viszonyulás alapvetően átalakulóban lenne. Ennek egyik fő oka talán a közösségi média és a streamelés térhódítása. Karácsony táján például sokan élőben közvetítik, ahogy építkeznek a LEGO-kockákból, és még a nézőiket is bátorítják, hogy csatlakozzanak hozzájuk az alkotás folyamatában. Ez a jelenség átlépheti a hagyományos határokat, és megkérdőjelezheti azt a régi beidegződést, hogy a LEGO kizárólag gyerekek játéka. De vajon még mindig stigmatizálva van az, ha valaki felnőtt korában is a LEGO világában találja meg a szórakozást?
A LEGO-kocka nem csupán egy játékeszköz, hanem az önkifejezés izgalmas módja is. Olyan, mint a régi agyagozás, ám a modern világunkhoz sokkal jobban alkalmazkodik. Egy LEGO-alkotás nem csupán építmény, hanem igazi művészi kifejezés, amely elgondolkodtat, megérint, és sokszor gyönyörködtet is. Minden korosztály számára nyitott kaput jelent, lehetőséget adva arra, hogy bárki felfedezze a saját kreativitását. A kockák csupán médiumok, és ezt a gondolatot érdemes mindig szem előtt tartani.
A LEGO világában a mainstream televíziózás is felfedezte a kreatív lehetőségeket, hiszen itt van például a LEGO Masters című show, ahol a versenyzők mindenféle útmutató és segítség nélkül, hihetetlen sebességgel, csupán néhány óra alatt alkotják meg saját műveiket. Van, hogy teljesen új univerzumban kalandoznak, máskor pedig valós épületeket kicsinyítenek le és modelleznek. Ön, mint a LEGO Star Wars társ-kreatív vezetője, úgy véli, hogy képes lenne megnyerni a LEGO Masterst?
A LEGO Masters versenyzői által végzett építkezés teljesen eltér attól, ahogyan egy modelldizájnert foglalkoztat a LEGO világa. A modelltervezők mélyen ismerik a rendelkezésükre álló LEGO elemeket és magát a médiumot, a LEGO-t. Gyakran újratervezünk, néha az alapoktól kezdve, és míg a versenyzőknek szoros időkeretekkel kell dolgozniuk, nekünk sokkal bővebb idő áll a rendelkezésünkre. Én például különösen lassan dolgozom, mivel imádok a részletekbe merülni, maximalista szemlélettel közelítem meg az alkotás folyamatát, és sokszor pepecselek a munkámmal. Valószínűleg nem is bírnék helytállni a LEGO Masters kihívásain, hiszen a gyorsaságom miatt hamar kiestem volna. Bár a tehetségem megvan hozzá, a hatórás vagy nyolcórás időkeret számomra nem lenne elegendő a kívánt végeredmény eléréséhez.
Olyan különleges rajongói eseményekre, mint a Budapest Comic Con, rendszeresen kapnak meghívást a híres vendégek és alkotók.
Volt már rá példa, de nem mostanában. Más projektjeim kapcsán is jártam Conokon, de azt kell, hogy mondjam, nem tudom megunni ezeket a találkozókat. Nagyon különböző franchise-ok és a rajongóik találkoznak egymással egy helyen, a fanok ráadásul többnyire nagyon boldogok ezeken a rendezvényeken. A cosplayesek is sokat emelnek a Conok fényén, otthon, Dániában egy hatéves kisgyereket láttam még áprilisban, AT-ST-nek, birodalmi lépegetőnek öltözött, a lábai kartonpapírból kivágott dobozok voltak, nagyon aranyos volt!