Tehénfej, elhagyott sörösdoboz, 27 darab Túró Rudi - a Belvárosban pezseg a képzőművészet!
Néhány hónappal ezelőtt a belvárosi Képíró utcában megnyílt Budapest talán legkisebb kiállítótere, a Yes! galéria, ahol a Donald Trump által inspirált és gyakran gúnyolt MAGA-mozgalomra (Make America Great Again) reflektáló tárlatot mutattak be, címe: MAGA - Make Art Great Again. Most pedig újabb vernisszázsra került sor szerdán, egy provokatív témát körüljáró kiállítással, melynek neve Arte Povera Ungheria.
Az Arte Povera (szó szerinti fordításban szegény művészet, szabadon értelmezve: hétköznapi tárgyakból létrehozott művészet) eredetileg az 1960-as évek végén kibontakozó képzőművészeti mozgalom volt, amely az északolasz városokból, mindenek előtt Torinóból indult el, de idővel Rómát, Nápolyt és Bolognát is meghódította a lázadó ifjúság közvetítésével. A jelzős szerkezetet Germano celante művészetkritikus használta először, jellemezve azt a radikális alapállást, amit akkoriban az olasz képzőművészek felvettek. Ahogy a történelemben már nem először, az establishmentet, a hivatalos állami intézményeket, úgy általában az ipari társadalmat támadták.
A Képíró utcai Yes! galériában szerdán megnyílt kiállítás már a címével is tiszteletét fejezi ki az Arte Povera mozgalom előtt, amely hatvan éve kezdte meg útját. Ez a tárlat az olasz mesterek örökségét újragondolja a kortárs magyar kontextusban. A kiállítás célja nem csupán a nemes anyagokhoz és hagyományos formákhoz fűződő keretek újraértelmezése, hanem a mindennapi, gyakran alulértékelt anyagok – sőt, még a hulladék, vagy vulgárisabb értelemben a szemét – új perspektívába helyezése is. Ezzel bővítik a kifejezésmódok határait, megnyitva az utat a kreatív újragondolás előtt.
A kiállított munkák konceptuális megközelítésűek, ahol a hangsúly a gondolat és a művészi gesztus finom kifejezésére helyeződik, a nézőt arra invitálják, hogy megszokott látásmódját felfüggesztve fedezze fel a tárgyak és jelentések új, összetett viszonyait - áll a kiállítás ismertetőjében.
Hétköznapi nyelvre lefordítva a polgárpukkasztás terminus technicus is kifejezheti mindazt, amit a Képíró utca 5-ben láthatunk. Hiszen láthatunk itt széttrancsírozott sörösdobozokat, levágott és kitömött tehénfejet, két festőpalettát, huszonhét Túró Rudit műalkotásba rendezve, de ugyanannyi ötdekás teavajat is. Meg két, egymásba fonódott/gabalyodott őzbakagancsot is.
Manapság, amikor már gyakran felmerül a kérdés, hogy egy műtárgyat a művész saját kezűleg alkotott-e, vagy a mesterséges intelligencia játszott közre a létrehozásában, elérkezünk ahhoz a ponthoz, ahol már csupán a műalkotás mögött rejlő koncepció válik igazán lényegessé - mondta Weiler Péter, aki Galcsik Vivien kurátorral együttműködve valósította meg a kiállítást. - Egyre inkább háttérbe szorul, hogy milyen eszközökkel és módszerekkel születik meg egy kép, szobor vagy installáció.
A múlt század elején Marcel Duchamp által divatba hozott readymades, vagyis a sorozatgyártott használati tárgyak minimális vagy semmilyen átalakítással műalkotássá változtatása is tetten érhető a Yes! galériában, elég, ha a széttrancsírozott sörösdobozokat vagy a Túró Rudikat - utóbbi Weiler alkotása - nézzük.
A kiállításon bemutatkozó művészek névsora igazán lenyűgöző: Borsos Róbert, Deim Balázs, drMáriás, Galcsik Vivien, Gulyás Andrea Katalin, Hack Ferenc, Horváth Tibor, Huszti János, Kalán Viktória, Kőszeghy Flóra, Stark Attila, Szöllősi Géza, Tettamanti Ádám, Veres Balázs és Weiler Péter mindannyian különleges tehetségek, akik saját egyedi stílusukkal és vízióikkal gazdagítják a művészeti palettát.
Engedtessék meg a krónikásnak egy kis privát emlékezés: Tettamanti Ádám, aki a feledhetetlen Tettamanti Béla Munkácsy Mihály-díjas grafikusművész fiaként lép a reflektorfénybe, olyan tehetséggel áldatott meg, amely méltán emlékeztet apja zseniális munkáira. Volt szerencsém együtt dolgozni vele a kilencvenes évek elején, a már rég eltűnt Pesti Hírlap szerkesztőségében. Ilyenkor a múlt képei élénken feltolulnak az emlékek tengeréből.
Az egyik kiállító művész, drMáriás az egy nappal korábban az óbudai, Fényes Adolf utcai "nagy" Godot-ban megnyílt tárlaton is jelen van megannyi festményével. Az Art EXPO - műalkotások gerillaáron hatalmas anyagot vonultat fel, ahogy azt Szurcsik József magával ragadó megnyitó beszédében is hallhattuk.
A Godot Intézet és dr. Máriás kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a művész jövőre ünnepli hatvanadik születésnapját. Ebből az alkalomból egy különleges életműkiállítás nyílik meg Éljen a diktatúra! címmel, ahol a pályafutása kezdetén, Újvidéken készült, eddig még soha nem látott alkotásokat is megcsodálhatunk. Ez a tárlat lehetőséget ad arra, hogy a közönség bepillantást nyerjen Máriás művészi fejlődésébe és az általa megélt korszakok sokszínűségébe.
Előtte, decemberben bemutatják a Godot Intézetben az Indamédia által kiadandó monumentális albumot, amely a szerző reményei szerint minden igaz drMáriás-hívő könyvespolcáról kötelezően visszaköszön majd.





