A tündöklő szupertehetség helyett válságban lévő újonc – vajon a Mercedes is felelős ezért? | M4 Sport

A Mercedesnek is komoly felelőssége lehet abban, hogy a Lewis Hamilton helyére ültetett újonca komoly válságba került?
Vörös szemekkel, az orrát törölgetve lépett oda Andrea Kimi Antonelli a Belga Nagydíj időmérő edzésén a tévétársaság mikrofonja elé, miután a Q1-ben már korán búcsúzott a versenytől. Hogy vajon korábban sírt-e, vagy esetleg erős paprikát evett, azt sosem tudhatjuk. Azonban a teljes elveszettséget és az önbizalomhiányt tükröző őszinte nyilatkozata mindent elárult a pillanat nehézségéről.
Amikor Miamiban megszerezte a pole pozíciót, majd Kanadában ünnepelte pályafutása első F1-es dobogós helyezését, ő és a Mercedes csapata is azt remélte, hogy most végre beindul a szezonja. Ezt követően érkeztek az európai pályák, amelyeket már jól ismert. Azt vallotta, hogy sikerült túllépnie a tavalyi monzai szabadedzés okozta sokkon – amikor a második gyorskörében súlyosan balesetet szenvedett, élete első F1-es fellépésén. Most úgy érezte, hogy már megvan az alapja ahhoz, hogy a nagydíjhétvégéken bátrabban feszegesse a határokat.
Ehhez képest az elvárt eredmények elmaradtak, helyette csak balesetek, hibák és csalódást keltő lemaradások sorozata jellemezte George Russell teljesítményét. Spában odáig jutottunk, hogy mindkét időmérőt a Q1-ben kellett befejeznie. Főnöke, Toto Wolff a pénteki edzés után még azt is felajánlotta, hogy baleset esetén is kifizet neki egy jelentős összeget, csupán annyit kért, hogy merjen bátran a gázpedálra lépni, mert éppen erre van szüksége a csapatnak…
A Boxutca podcast vendégeként a versenyzők, sportolók széles körű felkészítésével és edzésével foglalkozó Fit4Race alapítója, Matics Zsolt érdekes összefüggésekre hívta fel a figyelmet a szupertehetségnek kikiáltott, de ezen elvárásoknak egyelőre megfelelni képtelen Antonelli válsága kapcsán. "Egy versenyző úgy működik, hogy amikor zónában van, tele van önbizalommal, akkor minden kognitív és technikai képessége a helyén van. A jó pillanatban a jó mozdulatot hajtod végre, a jó dolgot csinálod - legyen az taktika, vagy legyen az autóvezetési képesség, készség. Ezzel szemben amikor kiesel a zónából - és kérdés az, hogy mennyire esel ki -, a mozdulat nincsen a helyén, a döntések nincsenek a helyükön, és az önbizalom sincs a helyén."
"Ha a fiatal versenyzők teljesítményét nézzük, akik az F2-ből érkeztek - természetesen a kivételes tehetségeket most félretéve -, azt tapasztaljuk, hogy amíg nincs rajtuk nyomás és teher, és elkezdik megvalósítani álmaikat, meglepően jól szerepelnek. Azonban abban a pillanatban, amikor a nyomás első jelei megjelennek, a teljesítményük gyakran drámai visszaesést mutat" - fejtette ki Matics Zsolt.
Szerinte Toto Wolffnak és a Mercedesnek is van felelőssége abban, hogy Antonelli így elbizonytalanodott, mert ezt a nyomást ők is növelték rajta. "Miamiban volt az, hogy megnyerte a sprintidőmérős, és Toto Wolff utána mondta azt, hogy "Ez még semmi, majd amikor Európába megyünk, akkor jönnek az igazi eredmények". Egy ilyen mondattal egy tizennyolc éves versenyzőnél, akinek még egyszerűen nincs rendszere arra, hogy a Forma-1-ben egy topcsapatban teljesítsen, nagyon sok mindent el tudsz intézni" - mutatott rá.
Hangsúlyozta, hogy a Max Verstappen és a Mercedes körüli spekulációk tovább növelték a feszültséget, mivel nem csupán George Russell jövője vált kérdésessé, hanem Verstappen helyzete is egyre inkább homályosabbá vált.
Bár új impulzusok érik, és szükséges lenne a tanulás, illetve új rendszerek elsajátítása, ez mind túlterhelőnek tűnik. Itt világosan megmutatkozik, hogy még nem készült fel erre a kihívásra.
Matics Zsolt véleménye szerint Antonelli korábbi tapasztalatai jelentős hatással lehetnek a jövőbeni teljesítményére. Míg Max Verstappen édesapja szigorú edzésekkel és komoly kihívásokkal készítette fel fiát, addig Antonelli számára a siker szinte magától értetődő volt az F1 előtt. A Forma-2-ben azonban már más színterekkel kellett szembenéznie, ahol a tavalyi évben a Prema csapat teljesítménye nem volt a legjobb, ami komoly kihívások elé állította őt.
Ez utóbbi Wolffot is elbizonytalanította akkoriban. Éppen a múlt évi Magyar Nagydíj idején beszélt arról, hogy úgy érzi, vannak gondok Antonelli tanulási folyamatával, és talán nem áll még készen. Aztán ezek után egyből jött az első győzelme... "Voltak a Hungaroringen olyan problémák, hogy túl hamar elhasználta a gumit. Másnapra azt kijavította, és látszott, hogy leesett a válláról a nyomás. És valahol ott köttetett meg a szerződés. Lehet, hogy pont a Magyar Nagydíjjal győzte meg magát Toto Wolff arról, hogy leszidták szombaton, kijavította vasárnapra, akkor rendben van a tanulási folyamat, és készen áll a Forma-1-re" - találgatott Matics Zsolt.
Hozzátette, hogy Antonelli ezután balesetet szenvedett a monzai szabadedzés során, és úgy tűnt, ez a kudarc segített neki a helyes irányba terelődni: a Mercedes mintha visszafogta volna, jelezve számára, hogy a kevesebb néha több, és most inkább a tanulásra kellene összpontosítania.
- hívta fel a figyelmet Matics Zsolt. "Fontos, hogy ezt sürgősen, még a nyári szünet kezdete előtt elindítsuk, különben úgy fog elmenni a szünetre, hogy négy héten át csak azon töpreng, mi vár rá a jövőben."
A legjobb mód a megnyugtatására az lenne, ha a Mercedes bejelentené a 2026-os versenyzőfelállását. Erre az utóbbi napok hírei alapján akár sor kerülhet - igaz, Wolff már Spában jelezte, hogy Antonellit nem fenyegeti veszély.
Fedezd fel a Boxutca podcast legfrissebb epizódját, amelyet most itt hallgathatsz meg vagy nézhetsz meg: