Vanek Bálint: Az önvezető autók a jövő ígéretes vívmányai, de még szükség van egy-két évtizedre, hogy teljes mértékben megvalósuljanak.

A számítógépek már most jelentős előnyökkel bírnak az emberi képességekkel szemben a közlekedési helyzetek azonosításában és a gyors döntéshozatali folyamatokban. Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának helyettes vezetője az InfoRádióban kifejtette, hogy a forgalomszervezéshez alkalmazott mesterséges intelligencia akár a városi forgalmi dugók mértékét is a felére csökkentheti.
Napjainkban egyre több szó esik az önvezető autókról, amelyek folyamatosan fejlődnek, de a valós közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodás, valamint az impredecibilis emberi sofőrök viselkedésének kezelése messze nem olyan egyszerű feladat, mint ahogyan azt sokan elképzelik.
Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának vezetőhelyettese az InfoRádióban elmondta, hogy a közlekedési dugók elkerülésében, valamint a közlekedési balesetek megelőzésében egyre inkább látni, hogy a robotpilóta felülmúlja az embert, mivel nem fárad el, és sokkal gyorsabban tud döntést hozni.
A kutató felfedte, hogy a rendszer- és irányításelméleti laborban azon dolgoznak, hogy feltérképezzék, miként valósítható meg a környezet érzékelése, a döntéshozatal, majd végül a beavatkozás egy autonóm jármű rendszerén belül. Emellett arra is keresik a választ, hogyan lehet ezeket a folyamatokat a legjobban optimalizálni a környezeti és gazdasági szempontok figyelembevételével.
Vanek Bálint kiemelte, hogy a közeljövő autóipari technológiáinak kutatásánál nem a konkrét fejlesztések a középpontban, hanem a technológiai határok feltárása. Példaként említett egy kereszteződést, ahol digitális ikermodellt hoznak létre, amely lehetővé teszi a járművek fizikai és számítástechnikai aspektusainak, valamint kommunikációs folyamataiknak a részletes modellezését. A kísérlet célja, hogy megvizsgálják, milyen maximális áteresztő képesség érhető el egy ilyen kereszteződésben, ahol nem forgalomirányító jelzőlámpák irányítanak, hanem a járművek egymással kommunikálnak egy háttérinfrastruktúra segítségével, ezáltal egyeztetve az áthaladási sorrendet. E megközelítés révén jelentős előrelépést lehet elérni a forgalomszervezés terén, mivel így több autó tud zavartalanul átjutni a kereszteződésen.
A közlekedés optimalizálása érdekében akár egy teljes városi kerületet is alaposan elemezhetünk, hogy miként lehetne maximalizálni az úthálózat kapacitását az autók áthaladásában. Ehhez számítógépes algoritmusokat alkalmazhatunk, amelyek nem csupán a véletlenszerű érkezési sorrendet veszik figyelembe, hanem a forgalom áramlását is tudatosan irányítják. Az algoritmus képes arra, hogy a különböző úti célok figyelembevételével szervezze meg a közlekedést, ezzel megelőzve a dugók kialakulását és biztosítva a zökkenőmentes áthaladást.
A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratórium tevékenysége kiterjed arra is, hogyan képes egy önvezető jármű harmonikusan együttműködni a hagyományos, ember által irányított autókkal. A kutatók arra törekednek, hogy kidolgozzanak olyan algoritmusokat, amelyek lehetővé teszik a járművek számára, hogy biztonságosan tervezzenek meg útvonalakat, elkerülve ezzel a potenciális baleseteket és optimalizálva az üzemanyag-fogyasztást. A kutató hangsúlyozta, hogy fontosnak tartják, hogy az emberek tudatában legyenek annak, hogy...
ez egy érkező technológia, és ha nem is a következő egy-két, inkább tíz-húsz éven belül, de teljesen megszokottak lesznek az autonóm járművek az utakon.
Kiemelte, hogy bíznak benne, hogy a laboratóriumban végzett kutatásaik eredményei később az ipar számára is hasznosak lesznek, és sikeresen integrálják azokat a jövő generációs járművekbe.
Vanek Bálint hangsúlyozta, hogy az önvezető járművek a jövő kulcsszereplői lehetnek. Ennek hátterében áll, hogy a társadalom elöregedése és az emberek igénye, miszerint szeretnék értelmesen eltölteni a szabadidejüket, egyre inkább felértékeli a vezetéstől való mentességet. Ráadásul a városi forgalom egyre inkább zsúfolttá válik, így ha egy egyszerű mobilalkalmazás segítségével hívhatnánk egy önvezető autót, amely az utasok kiszállása után azonnal továbbindulna a következő felvételére, az jelentősen mérsékelhetné a közlekedési dugókat.
"Egy önállóan működő jármű akár négy hagyományos autót is helyettesíthetne, hiszen a mindennapi életünk során nem folyamatosan használjuk őket; az időnk jelentős részében csupán parkolóhelyet foglalnak. Ennek következtében a városi forgalmi dugók mértéke akár a negyedére is csökkenthető, ráadásul az embereknek időt és pénzt is megtakaríthatnának." - mondta a laborvezető-helyettes.
Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Labor projekt keretében a kutatók célja, hogy egyesítsék az Magyarországon dolgozó szakemberek erőforrásait, és közösen végezzenek kutatásokat. Az együttműködés elengedhetetlen, hiszen egyedül nem tudunk versenyre kelni a német, amerikai, japán vagy kínai csapatokkal – hangsúlyozta Vanek Bálint.